پرش لینک ها

نقش آب در یادگیری

حدود ۶۰% وزن بدن از آب تشکیل شده است و نقش آب در کلیه‌ی فرآیندهای متابولیسمی بدن مشخص است. به طور کلی می‌توان خواص آب را به صورت زیر طبقه بندی نمود:

۱- دفع مواد زائد:

یکی از مهم‌ترین نقش‌های آب در بدن، نقش آن به عنوان جزء اصلی تشکیل دهنده خون، جهت جابجایی مواد غذایی و مواد دفعی زائد می‌باشد. انباشته شدن مواد زائد در بدن و از طرفی نرسیدن مواد غذایی کافی به سلول‌های بدن، سبب ایجاد خستگی و نداشتن انرژی لازم برای انجام کار و خصوصا مطالعه می‌شود. در واقع بدن انسان به ازای هر کیلو کالری انرژی دریافتی، تقریباً ۱ سی سی آب احتیاج دارد.

۲-تاثیر در یادگیری و افزایش تمرکز:

نکته جالب توجه این است که کوچک‌ترین میزان کاهش آب و مایعات در بدن افراد، ابتدا بر مغز اثر می‌گذارد. به گونه‌ای که اگر آب بدن فردی کم شود، قدرت تمرکز ذهنی وی نیز تحت الشعاع قرار می‌گیرد و تمرکز حواس و قابلیت عملکرد مغزش به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد. این تأثیر تا اندازه‌ای شدید است که حتی ۲ تا ۳ درصد کاهش در میزان دریافت آب، می‌تواند تمرکز و توجه ذهنی را کاهش داده و امکان استفاده از حداکثر پتانسیل ذهنی فرد را از بین ببرد. همین امر نشان می‌دهد که نوشیدن آب کافی، می‌تواند در بهبود عملکرد ذهنی دانش آموزان تاثیر مستقیم داشته باشد.
شایان ذکر است که بیشتر دانش آموزان برای هوشیاری بیشتر در شب‌های امتحان( یا برای مقابله با خواب و افزایش ساعات مطالعه) چای، قهوه و نسکافه زیادی می‌نوشند. این عادت اگر خارج از حد تعادل باشد، می‌تواند باعث کم شدن آب بدن آنها شود. از این جهت که نوشیدنی‌های کافئین‌دار، مدر( ادرار آور) هستند و در صورت مصرف بیش از اندازه، ممکن است میزان آب و املاح بدن را ( به دلیل دفع همزمان آب و املاح معدنی از کلیه‌ها) کاهش دهند. به این ترتیب قدرت تمرکز و یادگیری افرادی که بی‌رویه از این مواد استفاده می‌کنند، نه تنها بالا نمی‌رود، بلکه عملکرد ذهنی و میزان تمرکز و یادگیری آنها به میزان چشمگیری کاهش می‌یابد.
نیاز به تاکید است که برای هوشیاری و تمرکز بیشتر در شب‌های امتحان، ساعات خواب و بیداری را بهتر تنظیم کنید و از مصرف بیش از اندازه نوشیدنی‌های کافئین‌دار بپرهیزند.
نکته دیگری که در نوشیدن آب حائز اهمیت است، تذکر این نکته است که در صورت نیاز ۳۰ دقیقه قبل از مصرف وعده غذایی آب بنوشید و تا ۲ ساعت بعد از مصرف غذا، از نوشیدن آب خودداری کنید. رعایت این مسئله باعث می‌شود تا روند هضم و جذب مواد غذایی دچار اختلال نشود.

۳- جلوگیری از سردرد:

یکی دیگر از نقش‌هایی که نوشیدن آب کافی بر سلامتی بدن دارد، تاثیر آن در جلوگیری از ایجاد سردرد است. تحقیقات نشان داده‌اند که بخش قابل توجهی از سردردهای رایج، در اثر کمبود آب بدن ایجاد می‌شوند.

۴- ارتقای ایمنی بدن و جلوگیری از ابتلا به عفونت ها:

نکته بسیار مهم در تکمیل تاثیرات آب کافی در بدن، کمک به سیستم ایمنی در جلوگیری از ابتلا به عفونت‌های ویروسی می‌باشد. مکانیسم این اثر بدین ترتیب است که نوشیدن آب سبب افزایش حجم مایعات در بدن و به دنبال آن افزایش گردش خون می‌شود.
این افزایش گردش خون، به نوبه خود مواد زائد را دفع نموده و به همراه آن عوامل بیماری‌زا از قبیل ویروس‌ها و میکروب‌ها را دفع می‌کند و از این طریق در تسریع بهبودی عفونت‌های ویروسی و جلوگیری از ابتلا به این عفونت‌ها نقش به سزایی ایفا می‌کند. علاوه بر این، افزایش گردش خون سبب شادابی و نشاط بیشتر در فرد می‌شود و انرژی مورد نیاز برای انجام فعالیت‌های روزانه را افزایش می‌دهد.

توجه: حق کپی و استفاده از مطالب کانون مشاوره پایا محفوظ بوده و استفاده از مطالب این سایت فقط با ذکر منبع بلامانع است.

یک دیدگاه بگذارید

نام و نام خانوادگی*

وب‌سایت

دیدگاه