پرش لینک ها

توصیه های کلیدی برای جلسه کنکور

توصیه های طلایی اساتید مشاوره پایا به داوطلبان برای جلسه آزمون (کنکور و امتحانات نهایی)

۱) شماره صندلی و مشخصات ثبت نامی خود را با پاسخ برگ تطبیق دهید و در صورت مشاهده هرگونه اشکال، آن را به مراقبین جلسه اطلاع دهید.
۲) چند نفس عمیق بکشید و سوره ای از قرآن را زمزمه کنید. (آیت الکرسی در این لحظات بسیار دلنشین است)
۳) سر جلسه به اطرافیان خود توجه نکنید و نسبت به محیط بی تفاوت باشید.
۴) جریان فکر را تا جای ممکن متوقف کنید و به موضوعی فکر نکنید.
۵) ممکن است درسی با سوالات دشوار شروع شود و شما ببینید که نتوانستید به چند سوال پی در پی جواب دهید؛ اعتماد به نفس خودتان را از دست ندهید، باید بدانید که اولاً دیگران هم مثل شما هستند و ثانیاً احتمالاً هدف طراح سوال، مایوس کردن خیلی از داوطلبان و جدا کردن داوطلبان با اعتماد به نفس از بقیه است.
۶) در آزمون، به سرعت، ولی با دقت کار کنید. دقت در درک سوال، یکی از مهم ترین فاکتورهای موفقیت در امتحان شماست. سوالات را پشت سرهم بخوانید و هر سوالی که فوراً جواب آن به ذهن تان نیامد را رها کرده و به سراغ سوال بعد بروید. فراموش نکنید که در آزمون، شما ابتدا باید به سوالات ساده و آسان پاسخ داده، بعد به سراغ سوالات مشکل رفته و در پایان هم به سوالات وقت گیر( سوالاتی که اگرچه ساده هستند و قابل حل، ولی پاسخ گویی به آن ها زمان زیادی را می طلبد)، پاسخ دهید.
۷) در آزمون، اگر بین دو گزینه شک داشتید، حتماً یک گزینه را انتخاب کنید و توجه کنید که معمولاً اولین حدس شما درست تر و صحیح تر می باشد.
۸) هنگام آزمون هرازچندگاهی، شماره سوال و پاسخ نامه را کنترل کنید.
۹) صورت سوال را به دقت بخوانید، اخیراً در سوالات کنکور، اکثر طراحان از طریق بازی کردن با صورت سوال سعی دارند تا با افزایش احتمال خطا در درک سوال، داوطلبان با دقت بیش تر را از سایر داوطلبان جدا کنند. بنابراین توجه داشته باشید که درک صحیح صورت سوال، مهم ترین عامل برای پاسخ صحیح به آن سوال می باشد.( فهم سوال = نصف جواب)
۱۰) حتی اگر این گونه به نظر می رسد که اولین گزینه در یک تست پاسخ صحیح می باشد، لازم است سایر گزینه ها را به دقت بررسی کنید.
۱۱) مواظب باشید هنگام وارد کردن عدد گزینه در پاسخ نامه، آن ها را جابجا وارد نکنید. (اشتباه عمودی) و یا مثلاً اگر پاسخ سوالی عدد ۳ است، شما اشتباهاً گزینه شماره ۳ را انتخاب نکنید.( اشتباه افقی)
۱۲) مراقب اشتباهات در محاسبات عددی باشید، چیزی که اغلب داوطلبان از آن زیان می بینند.
۱۳) اگر پاسخ سوالی را نمی دانید، از روی حدس، گمان، ماجراجویی و بخت آزمایی به آن پاسخ ندهید.
۱۴) دیده می‌شود که داوطلبان پس از پایان پاسخ گویی به سوالات، در صورتی که وقت اضافه داشته باشند، آن ها را دوباره بررسی کرده و جواب ها را تغییر می دهند که معمولاً در این موارد پاسخ اول صحیح تر است.
۱۵) هر ده دقیقه یکبار با چک کردن جایگاهتان در سوالات هر درس، زمان را کنترل کنید تا از تقسیم صحیح زمان پاسخگویی بین همه دروس مطمئن شوید.
۱۶) اگر به جواب یا راه حل مسئله ای مطمئن هستید و نمونه آن را قبلا حل کرده اید ولی اکنون پاسخ آن را در گزینه ها نمی یابید، بی دلیل برای حل آن وسواس به خرج ندهید و سراغ سوالات بعدی بروید. دیده می‌شود گاهی داوطلبان از روی لجبازی برای حل یک سوال، چند دقیقه زمان خود را از دست می دهند. به بیان دیگر، با یک سوال کشتی نگیرید، زیرا یک سوال، یک آزمون نیست!
۱۷) سوال ها را به ترتیبی که در دفترچه کنکور می بینید پاسخ دهید. زیرا ترتیب سوالات در دفترچه آزمون کاری سنجیده و کارشناسی شده است. اگر می خواهید به ترتیب دیگری به سوالات پاسخ دهید، باید آن را حتماً از قبل تمرین کرده باشید.
۱۸) دیده می‌شود گاهی داوطلبان به سوالات در دفترچه سوالات پاسخ داده و در پایان جواب ها را یک جا وارد پاسخنامه می کنند که کاری بسیار اشتباه است. زیرا ممکن است وقت تمام شده و داوطلب فرصت انتقال جواب ها به پاسخنامه را نداشته باشد.
۱۹) بدون توجه به این که کدام گزینه در سوالات قبل، پاسخ صحیح بوده است، گزینه مورد نظر خود را انتخاب کنید، به عنوان مثال اگر در چند سوال پشت سر هم گزینه اول پاسخ صحیح بود، دلیل نمی شود که پاسخ سوال بعدی، الزاماً گزینه اول نباشد.
۲۰) از محاسبه درصد پاسخ گویی در یک درس، سر جلسه آزمون جداً پرهیز کنید، زیرا این کار ضمن این که موجب اتلاف وقت می شود، ممکن است موجب تشویش و نگرانی در شما و تاثیرگذاری منفی روی دروس دیگر شود.
۲۱) در هنگام مواجهه با سوالی که نیاز به وقت زیادی دارد یا اساساً به راحتی حل نمی شود، طبق اصول مدیریت آزمون، از آن عبور کنید زیرا گاهی هنر آزمون دادن، عبور کردن از یک سوال خواهد بود نه پاسخ گویی به آن! بنابراین توان دل کندن از سوالات مشکل دار را در خود افزایش دهید.
۲۲) هر درس را در زمان مربوط به خود پاسخ دهید، اما اگر مجبور شدید، قرض دادن زمان از درس کم ضریب، به درسی که دارای ضریب بالاتری است، مجاز خواهد بود.( البته با نگهداری دقیق زمان)
۲۳) از بخش های سفید پاسخنامه نترسید، زیرا قرار نیست که شما ها به همه سوالات پاسخ دهید. به عنوان مثال اگر به ۷۰% سوالات پاسخ صحیح بدهید و بقیه پاسخنامه سفید باشد، شما قطعاً جزء ۵۰۰ نفر اول سهمیه خود خواهید بود.
۲۴) وقت را تنظیم کنید و مواظب باشید درس های آخر دفترچه عمومی و اختصاصی( زبان، شیمی و روانشناسی) قربانی عدم زمان بندی دقیق شما نشوند.
۲۵) زیر داده سوال خط کشیده و دور خواسته آن دایره بکشید و اصولا همه روش های صحیح مواجهه با تست (Test approach) را طبق اصول پیش تر گفته شده در مبحث مربوطه، رعایت کنید.
۲۶) محل استقرار خود را به دقت بررسی کنید و در صورتی که از وضعیت صندلی، شرایط محیطی و عوامل آزاردهنده‌ای مثل کولر، نور آفتاب و… شکایت دارید، بدون تعارف آنرا با مراقبین و مسئولین حوزه آزمون، در میان بگذارید.
۲۷) با توجه به افت گلوکز خون در طی آزمون، نیاز است در حین آزمون از مواد قندی مثل خرما و شکلات استفاده شود.
۲۸) پس از هر ۲۰ تا۳۰ دقیقه سر خود را بالا آورده و با چرخش گردن و ماساژ آن به مدت چند ثانیه، از گرفتگی عضلات گردن و درد ناشی از آن جلوگیری کنید.( این مشکل در بسیاری از داوطلبان شایع است.)

 به کارگیری تکنیک های مدیریت آزمون به ترتیب زیر:

الف) به کارگیری تکنیک * و – و +
علامت ضربدر*: برای سوالاتی که راه حل آن ها را می دانیم و یا سوالات مشابه آن ها را قبلاً حل کرده ایم ولی در جلسه آزمون، به هر دلیلی نتوانسته ایم پاسخ آن ها را بیابیم.
علامت مثبت+: برای سوالاتی که پاسخ آن ها را می دانیم اما وقت گیر هستند و ترجیح می دهیم در انتها به سراغ آن ها برویم.
علامت منفی-: سوالاتی که در مورد آن نظری نداریم و مطمئن هستیم که پاسخ آن ها را نمی دانیم و یا سوالاتی که مربوط به مباحثی هستند که قصد پاسخ گویی به آن ها را نداریم. ( طبق برنامه از پیش تعیین شده حذف تشخیصی مباحث)
نکته مهم این است که در پایان پاسخ گویی اولیه به سوالات هر دفترچه( عمومی یا اختصاصی) ابتدا به سراغ سوالات دارای علامت + بروید، زیرا هر چند نیازمند وقت بیش تری هستند، اما امکان پاسخ گویی صحیح به آن ها بیش تر است. در مرحله بعدی به سراغ سوالات دارای علامت * رفته و پس از آن حتی در صورت داشتن وقت اضافی از پاسخ‌گویی به سوالات دارای علامت – یا تغییر جواب های قبلی جداً خودداری کنید.
ب) تکنیک زمان پس انداز
یکی از روش های مدیریت زمان در جلسه کنکور، استفاده از« تکنیک زمان پس انداز»است. استفاده از این تکنیک به دلیل سادگی اش، به ویژه برای دانش آموزانی که در جلسه آزمون زمان از دست می دهند، می تواند تا حد زیادی مفید واقع شود.
در این تکنیک زمان پایان پاسخ گویی به سوالات هر درس، پیش از آزمون محاسبه شده و داوطلب برای هر درس، قدری زمان کمتر از آنچه که وقت معمول پاسخ گویی در آن درس است، اختصاص می‌دهد و زمان های پس انداز شده را در انتها به حل سوالات وقت گیر اختصاص می‌دهد.
در این روش داوطلب با نوشتن زمان پایان هر درس در بالای دفترچه آزمون، طبق جداول زمانی، خود را به اتمام هر درس در زمان تعیین شده ملزم می کند. بدیهی است این روش زمانی موثر است که داوطلب آن را در کنکور های آزمایشی جامع، تمرین کرده باشید.
بنابراین بر مبنای تکنیک زمان پس انداز، داوطلب ضمن بستن ساعت مچی عقربه دار، باید زمان پایان هر درس را از قبل در ذهن خود داشته باشید.

در مقالات مرتبط شما می توانید از نکات طلایی اساتید مشاوره پایا پیرامون توصیه های پایا مشاور به داوطلبان قبل از آزمون نیز بهره مند شوید.

تذکر: تمام مطالب این وب سایت اختصاصی کانون مشاوره پایا بوده و استفاده از مقالات شرعا و قانونا فقط با ذکر منبع بلامانع است.

یک دیدگاه بگذارید

نام و نام خانوادگی*

وب‌سایت

دیدگاه